رجوع به معماری اسلامی بهترین راهکار برای خلق نمادهای دینی در شهر است

نمادهای اسلامی در سطح شهر تهران مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی هستند. ممکن است یکی مربوط به هفتاد سال پیش و یک نماد دیگر ممکن است مربوط به همین امسال باشد، اما آنچه در نماد مهم است این است که این نماد ویژگی‌های متعلق به تهران را دارا باشد و اقلیم و محیط تهران در آن در نظر گرفته شده باشد.

وی افزود: کپی‌برداری از نمادهای شهرهای دیگر به تهران القای بی‌هویتی می‌کند. خط، نقاشی و ترسیم‌ها هر یک باید هویتی تهرانی را نیز ارائه دهند. در حالی که در نظر گرفتن ویژگی‌های اسلامی، ایرانی و تهرانی بودن در نماد باید در نظر گرفته شود، جای‌گذاری و مکان و همچنین زمان اجرای آن نیز اهمیت بسیار دارد.

محمودی افزود: نماد طبیعت تهران کوه دماوند است و نمادهای طراحی شده می‌تواند با در نظر گرفتن آن خلق شود، همچنین بهره‌گیری از بناهای معماری گذشته می‌تواند در خلق نمادها استفاده شود.

وی در پاسخ به اینکه کدام یک از هنرها قابلیت بیشتری برای خلق نمادهای اسلامی دارد، گفت: تا جایی که امکان دارد بهتر است که روی بناها کار شود و در معماری ساختمان‌ها مفاهیم اسلامی نشان داده شود. همچنین مکان بنا بسیار اهمیت دارد، به عنوان مثال حسینیه ارشاد یکی از بهترین جای‌گذاری‌ها در تهران است. محل جای‌گیری نماد یا بنا باید نسبت به نیاز جامعه انتخاب شود، مثلا نباید در یک محل مسکونی یک نماد بزرگ شهری قرار داده شود.

این مدرس دانشگاه اظهار کرد: معماری اسلامی این است که بناها نسبت به کاربری‌شان در جای خود قرار بگیرند تا نیاز به تابلو و نوشته نباشد. درست همان طور که در شهرهای قدیمی و محلات قدیمی تناسبات کاربری‌ها و مکان‌ها مشخص بوده است. مثلا مساجد بزرگ‌تر از بناهای کناری بودند و جذابیت و ابهت مکانی مثل مسجد حفظ می‌شد.

وی اضافه کرد: الان در تهران میدانی را داریم که مسجدی که در آن ساخته شده که نمای اصلی آن توسط ساختمان یک بانک گرفته شده و ورودی مسجد در کوچه کنار میدان قرار داده شده است. این ساختار ارجحیت مضامین اقتصادی بر مضامین معنوی را ناخودآگاه القا می‌کند.

محموی تصریح کرد: در نقشه قدیمی تهران به خوبی بناهای مساجد مرکزیت و محوریت داشته‌اند؛ مسجد ارک، مسجد بازار، مسجد کنار ساختمان مجلس همه جز نمادهای اسلامی و بناهای مذهبی تهران هستند.

وی در ارزیابی نقاشی‌های دیواری کنونی گفت: اوایل که نقاشی‌های دیواری در سطح شهر آغاز شد جذابیت بصری بالایی را ایجاد کرد؛ اما هم‌اکنون با کثرت این نقاشی‌ها در سطح شهر تشنج بصری برای شهروندان ایجاد شده است. موضوعات مطرح شده در این نقاشی‌ها هدفمند نیست و هر نقاشی موضوعی را دنبال می‌کند که با نقاشی‌های دیگر غیرمرتبط است.

این پژوهشگر حوزه معماری در پایان خاطرنشان کرد: هنرمندان با در نظر گرفتن ویژگی محل‌ اجرای کارشان از این بابت که مخاطبشان یا همان شهروندان در آن محل پیاده حرکت می‌کنند و یا سوار بر اتومبیل با سرعت کم یا زیاد هستند، می‌توانند آثار تأثیرگذارتری ارائه کنند.

منبع:آرونا

/ 0 نظر / 12 بازدید